Aura Design Studio Kurucusu Mimar Filiz Cingi Yurdakul, medeniyetin yalnızca siyasi otoriteler ya da askeri başarılarla sınırlı olmadığını vurgulayarak, toplumsal hafıza, kültürel üretim ve mekânsal sürekliliğin de bir toplumun gelişiminde asli rol oynadığını ifade etti.
“Mimarlık, medeniyetin en görünür ve kalıcı dışavurum biçimidir. Norberg-Schulz’un da işaret ettiği gibi mekân, insan varoluşunun temel koşuludur; mimarlık ise bu varoluşu anlamlı kılmanın aracıdır” diyen Yurdakul, Türklerin Orta Asya’dan Selçuklu’ya, oradan Osmanlı’ya uzanan tarihsel yolculuğunun mimari miras üzerinden okunabileceğine dikkat çekti.Yurdakul, Osmanlı mimarisinin Bizans ve Selçuklu birikimlerini sentezleyen çok katmanlı yapısına işaret ederek, Anadolu’nun bu zengin mirasıyla dünyanın en yoğun kültürel hafıza alanlarından birine sahip olduğunu hatırlattı. Ancak günümüzde kentlerde öne çıkan en kritik sorunun kimliksizlik olduğunu vurgulayarak:“Oysa ki bu kültürel birikim, kentlerimizin mekânsal anlayışında belirleyici ve öncü olmalıydı. Bugün ise kentsel dönüşümler çoğunlukla ekonomik kaygılarla şekilleniyor. Mekânın estetik, tarihsel ve kültürel boyutları çoğu zaman göz ardı ediliyor. Tarihsel hafızadan kopuk, spekülatif değerlerle üretilen yapılar kültürel sürekliliği kesintiye uğratıyor; kentlerimizi, mekânsal değerlerimizi yok ediyor.” dedi.
Gösteriş Odaklı Yapılaşma ve Estetik Zayıflığı
Mimarlık pratiğinin çoğu kez yatırımcı baskısı, kısa teslim süreleri ve ekonomik verimlilik hesapları arasında sıkıştığını belirten Yurdakul, bu durumun yalnızca tekil yapıları değil, kentin bütününü ve yaşam biçimlerini dönüştürdüğünü dile getirdi:“Sennett’in de altını çizdiği gibi, nitelikli üretim sabır, dikkat ve düşünsel derinlik gerektirir. Türkiye’de son yıllarda tanık olduğumuz gösteriş odaklı yapılaşma, estetik bilinci zayıflatıyor ve kamusal mekânların niteliğini geriletiyor. Oysa mekân kalitesi, gücünü daima denge, sadelik ve zarafetten alır.”
Geçmiş ve Gelecek Arasında Köprü
Yurdakul, mimarın yalnızca teknik bir üretici değil, aynı zamanda ahlaki sorumluluk taşıyan bir kültür aktarıcısı olduğunun altını çizdi:“Tarihsel ve kültürel bağlamdan kopuk bir tasarım anlayışı, geleceğe kalıcı katkılar sunamaz. Frampton’ın da belirttiği gibi, modern mimarlık ancak yerel bağlamı içselleştirdiğinde anlamlıdır. Türkiye’de mimarlık, medeniyetin sürekliliğini ancak geçmiş ile gelecek arasında köprü kurabilen, bağlama duyarlı ve zarafeti önceleyen bir anlayışla sürdürebilir.”
ŞANTİYE®
Daha iyi yapılar için...
16 Eylül 2025
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 100 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2025 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Artus, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Bentley Systems / Seequent, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Chryso, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Deutsche Messe, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hannover Fairs, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Molecor, Nalburdayim.com, NETCAD, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prefabrik Yapı / Hekim Holding, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Samsung, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Viessmann, Wermut, Wielton, Wilo, Winsa, XCMG, Xylem ve ZF'nin değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 2.100 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.