Dünyanın en yüksek köprüsü Huajiang Büyük Kanyon Köprüsü’nün ana yapısının inşası tamamlandı. Asma köprünün, köprü tabliyesinden nehir yüzeyine kadar olan yüksekliği 625 metre. Bu, Eyfel Kulesi’nin yüksekliğinin yaklaşık iki katı. 1.420 metre açıklığa sahip 2.890 metre uzunluğundaki yapı, aynı zamanda dağlık bir alana inşa edilen dünyanın en büyük açıklıklı köprüsü...
Liuzhi ve Anlong yerleşim yerlerini birbirine bağlayan bir otoyol projesinin parçası olarak Ocak 2022’de inşasına başlanan köprünün bu yıl trafiğe açılması bekleniyor. Topraklarının yüzde 92’si dağlar ve tepelerle kaplı olan Çin'in Guizhou eyaletinde, 1970’lerin sonlarından bu yana yaklaşık 30 bin köprü inşa edilmiş ve şu anda dünyanın en yüksek 100 köprüsünün neredeyse yarısına ev sahipliği yapıyor. Dağlar ve nehirler üzerinde çok sayıda köprünün bulunduğu, bir zamanlar izole edilmiş, ücra dağlık alanlar büyük dönüşüme uğramış. Eyaletteki otoyolların toplam uzunluğu 9 bin km’yi, toplam yol mesafesi ise 220 bin km’yi aşmış.
Tasarımcıları köprüye “zamansız” bir görünüm kazandırmak istemiş
Çelik kafesli asma köprüler ne kadar yaygın olsa da Huajiang Köprüsü’nün tasarımcıları, köprüye sonsuza dek “zamansız” kalacak klasik bir görünüm kazandırmak istemişler. Bu, Art Deco dönemini anımsatan kule bağlantılarında, birçok kişiye San Francisco’daki Golden Gate Köprüsü’nü hatırlatacak dramatik geri çekilmelere sahip katmanlı kule tepesi bağlantısında en belirgin şekilde görülüyor.
Mühendislik çözümleri dikkat çekici
Huajiang Köprüsü’nün inşaat sürecinde kullanılan mühendislik çözümleri gerçekten dikkat çekici... Mesela aşırı yüksekte çalışma başlı başına bir sorun yaratmış. Köprü tabliyesi nehirden yaklaşık 625 metre yukarıda; yani sürekli bir gökdelenin tepesinde çalışmak pek de kolay olmamamış. Bu yükseklikte rüzgârın hem şiddeti hem de değişkenliği arttığı için tüm elemanlar (ana kablo, askı halatları, tabliye) özel rüzgâr tüneli testlerinden geçirilmiş. Montaj sırasında işçi güvenliği için hareketli platformlar ve kablo üzerinde yürüyen vinçler tasarlanmış.
Yükseliği nedeniyle tabliyeler ve kablo demetleri özel sistemlerle taşınmış
625 metre yükseklikte ve 1.4 km açıklıklı bir asma köprüde mühendislerin üzerinde en çok çalıştığı konu, vadinin iki yakasında iskele veya destek kurulamadan tabliyenin ve ana kablonun montajını yapabilmek için geliştirdikleri “havadan taşıma ve montaj sistemi” olmuş.
Bilindiği üzere büyük açıklıklı asma köprülerde genellikle tabliye parçaları su üzerinde veya daha alçak bir vadide geçici iskelelerle taşınıyor. Huajiang’da ise bu mümkün olmamış, çünkü yüz metrelerce aşağısı dik bir kanyon ve akarsu. Dolayısıyla çözüm olarak vadinin iki tarafına dev kuleler, hava kabloları ve raylı vinç sistemleri kurulmuş. Vadinin kenarları çok dik olduğu için klasik kazık temeli yerine derin kaya ankrajları tercih edilmiş. Dev kaya kütleleri içine dev çelik çubuklar ve beton dolgu yerleştirilerek ankraj kuvveti sağlanmış. Tabliye segmentleri ve kablo demetleri “air spinning” ve “sky crane” denilen sistemlerle karşıdan karşıya taşınmış. Böylece hem çevreye yol açmak hem dev vinçler koymak hem de riskli iskele kurmak gerekmemiş. Aynı zamanda bu sistem rüzgâr ve titreşim etkisini ölçerek montaj sırasında elemanların “kontrollü sallanmasını” sağlamış. Bu çözüm, yüksek rüzgâr yükleri ve aşırı derin vadi koşullarında dünyada ilk kez bu ölçekte uygulanmış. Tabii bunun yanında tabliye kesitinin aerodinamik tasarımı ve ana kablo ile ankrajın korozyon önleyici sistemleri de çok kritikmiş; ama en “benzersiz” ve proje için belirleyici olan, bu montaj stratejisi olmuş.
Korozyon, rüzgar ve deprem...
Asma köprü olduğu için ana yükü çeken kısım ana kablo ve burada çelik tel yoğunluğu ve korozyon direnci yüksek özel alaşımlar kullanılmış. Her bir tel önceden galvanizlenmiş ve ardından sıkı sargı sistemleri ile sarmalanmış, böylece nemli olan vadide uzun ömür sağlanıyor. Köprü tabliyesinin aerodinamik profili de özel olarak tasarlanmış. “Kutu kiriş” tipi, rüzgâr altında burulma ve salınımları azaltıyor. Ayrıca tabliye altına bazı kanatçıklar eklenmiş; böylece yanal rüzgârda titreşim azaltılıyor.
Köprü, dünyanın en derin kanyonlarından birinde olduğu için çok güçlü bir rüzgâra maruz kalıyor. Tasarım sürecinde çeşitli laboratuvarlarda çok sayıda rüzgâr tüneli testi yapılmış. Bu testlerle tabliye kesiti, kule formu ve kablo düzeni optimize edilmiş. Guizhou bölgesi çok yüksek olmayan bir deprem riski taşıyor. Bu yüzden kule ve tabliye birleşimlerinde esnek mesnetler ve sismik izolatörler de kullanılmış. Asma köprü formu sayesinde yükler daha dengeli dağıtılıyor.
Sadece mühendislik projesi değil, tasarımı da özel
Huajiang Köprüsü’nün tasarımı da özel; çünkü hem “en yüksek” hem de “çok geniş açıklıklı” bir asma köprüyü aynı projede birleştiriyor. Çinli mühendisler özellikle vadinin doğal manzarasını bozmayacak sade bir siluet seçmişler. Kule renkleri ve kablo kaplaması çevredeki kayaların rengine yakın düşünülmüş. Korkuluklar ve aydınlatmalar da “seyir terası” gibi turistik kullanıma uygun tasarlanmış. Bu yönleriyle Huajiang Köprüsü aslında sadece bir mühendislik projesi değil, “vadinin üstünde hafif görünümlü dev bir çizgi” yaratmayı hedefleyen bir tasarım. Köprü bitince bölgeye turistik bir cazibe de katacak, çünkü yüksekliği seyir terası gibi etkileyici bir manzara sunacak.
ŞANTİYE®
Daha iyi yapılar için...
24 Eylül 2025
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 100 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2025 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Artus, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Bentley Systems / Seequent, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Chryso, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Deutsche Messe, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hannover Fairs, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Molecor, Nalburdayim.com, NETCAD, Nexans, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prefabrik Yapı / Hekim Holding, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Samsung, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Viessmann, Wermut, Wielton, Wilo, Winsa, XCMG, Xylem ve ZF'nin değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 2.100 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.