İrlanda merkezli Heneghan Peng Architects tarafından tasarlanan dünyanın en büyük arkeoloji müzesi olan Büyük Mısır Müzesi geçtiğimiz günlerde açıldı. Ekonomik, toplumsal ve siyasi nedenlerde yapımı uzun bir zaman dilimini kapsayan Müze'nin inşaasına 2005'te başlanmıştı.
Mısır hükümeti 2000 yılında, dünyanın en değerli ve büyük antik hazinelerinden bazılarını barındıracak, sergileyecek ve koruyacak yeni bir müze kompleksinin tasarımı için dünya çapında bir yarışma duyurmuştu. O sene içinde yeni proje için seçilen, Mısır'ın en büyük anıtlarından ve antik dünyanın geriye kalan tek harikası olan Giza Piramitleri'nden sadece iki kilometre uzaklıktaki alana törensel bir temel atıldı. 2003 yılında Kahire'de düzenlenen bir basın toplantısıyla mimari tasarım yarışmasının kazananı duyuruldu ve İrlandalı tasarım firması Heneghan Peng Architects, modern konseptlerini yeni Büyük Mısır Müzesi'ne dönüştürmek için sözleşmeyi imzaladı.
Yeni müzenin inşasına 2005 yılında başlandı; fakat çevresel, mali ve politik aksaklıklar kısa sürede bu iddialı projeyi etkiledi ve oldukça büyük gecikmeler yaşandı. Arap Baharı'nın 2011'de Mısır'a ulaşmasıyla birlikte ülkede yıllarca süren siyasi istikrarsızlık ve belirsizlik, projede çalışmaları durma noktasına getirdi. Bu yıllarda Mısır'a gelen turist sayısı ve hükümetin ekonomik anlamda gücü de azaldı ve görkemli yeni müzenin geleceği tehlikeye girdi. Ancak 2014 yılında devlet yönetiminin yeniden istikrara kavuşması ve o tarihten bu yana istikrarın korunmasıyla proje kısa sürede yeniden rayına oturdu ve turizmdeki durgunluğun kalıcı etkilerinin yol açtığı mali açıkları kapatmak için uluslararası kredilerin yardımıyla inşaat yeniden başladı.
Büyük Mısır Müzesi bugün dünyanın en büyük arkeoloji müzesi kompleksi olma unvanına sahip ve 100 binden fazla esere ev sahipliği yapıyor. Tarihte ilk kez, Kral Tutankhamun'un tüm hazine koleksiyonu, tarih öncesi çağlardan, Mısır'ın binlerce yıllık firavun medeniyetinden, daha modern olan Antik Yunan ve Roma dönemlerine kadar uzanan eserlerle birlikte sergileniyor.
Büyük Mısır Müzesi'nin bulunduğu alan, piramitler ile Kahire arasındaki ilk çöl platosunun kenarında yer alıyor. Nil Nehri'nin çölü yararak Akdeniz'e ulaşmasıyla oluşan 50 metrelik bir kot farkıyla tanımlanıyor. Bu jeolojik durum Mısır'ı 3.000 yıldan uzun süredir şekillendiriyor.







Büyük Merdiven, belirgin bir referans noktası
Yapıdaki Büyük Merdiven, giriş avlusundan en üst kattaki kalıcı sergi galerilerine çıkıyor ve özel sergiler, geçici sergiler ve Arkeoloji Ana Deposu'nda "mola veriyor". Merdiven, müze içindeki kronolojik rotayı oluşturuyor ve merdivenin tepesinde piramitlerin manzarasıyla son buluyor. Belirgin bir referans noktası olan Büyük Merdiven, ziyaretçilerin bu geniş Müze'de kolayca gezinmesini sağlıyor.
Avlu, Müze'nin anıtsallığının kavranabileceği ilk nokta
Müze, ziyaretçinin çağdaş dünyadan Firavunlar dünyasına kademeli bir geçiş sağlayacak şekilde tasarlanmış bir mekan dizisi... Müzenin önündeki anıtsal avlu, ziyaretçinin alanın ölçeğini ve anıtsallığını kavrayabileceği ilk nokta olmuş. Girişe doğru kademeli olarak yükselen ziyaretçi, dış mekandan müze ve konferans alanına geçişi sürdüren gölgeli bir dış mekan olan Giriş Avlusu'na yönlendiriliyor.
Alandan üç piramide uzanan bir dizi görsel eksenle çizilen üç boyutlu bir yapı, müzenin genel ölçeğinden en küçük ayrıntılara kadar ortaya çıktığı çerçeveyi tanımlıyor. Müzenin tasarımı, Nil Vadisi ile çöl platosu arasındaki kot farkından yararlanarak platoya yeni bir "kenar" inşa ediyor. Müze, Nil Vadisi ile plato arasında yer alıyor ve hiçbir zaman platonun üzerine çıkmıyor.
Müze'ye yaklaşım, ziyaretçinin anıtsal bir ön avludan, gölgeli bir giriş alanından ve galerilerin bulunduğu plato seviyesine çıkan görkemli bir merdivenden geçtiği bir dizi katmandan oluşuyor. Ziyaretçi, bu seviyede müzenin içinden piramitleri ilk kez görüyor.
Müze, piramitlere giden görsel eksenler doğrultusunda beş bant halinde yapılandırılmış; altıncı bant, büyük merdivenin kronolojik rotası. Müzeden çıkan ziyaretçi, piramitlerin görülebildiği kalıcı sergi alanlarına giriyor. Galeriler, ziyaretçinin medeniyetin ölçeğini ve ihtişamını kavrayabilmesi için tek katta düzenlenirken, beş bant, yapısal çatı kıvrımları ve ağır servis duvarları tarafından mekansal olarak yapılandırılmış. Geniş bir alana net bir organizasyon sağlanırken, esnek sergileme biçimlerine de olanak tanıyor. Doğal ışık, çatı kıvrımları tarafından modüle ediliyor ve kontrol ediliyor.
Müze, Mısırbilime adanmış kültürel bir etkinlik kompleksi olarak tasarlanmış. 24.000 m² kalıcı sergi alanı, yaklaşık 4 futbol sahası büyüklüğünde bir alan, bir çocuk müzesi, konferans ve eğitim tesisleri, büyük bir koruma merkezi ve 50. yüzyılda inşa edilmiş geniş bahçeler içeriyor. Müzenin koleksiyonları arasında Tutankhamun koleksiyonu ve piramitlerin yanında bulunan Güneş Teknesi de bulunuyor.






ŞANTİYE®
Daha iyi yapılar için...
6 Kasım 2025
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 100 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2025 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Artus, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Bentley Systems / Seequent, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Chryso, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Deutsche Messe, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hannover Fairs, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Molecor, Nalburdayim.com, NETCAD, Nexans, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prefabrik Yapı / Hekim Holding, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Samsung, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Viessmann, Wermut, Wielton, Wilo, Winsa, XCMG, Xylem ve ZF'nin değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 2.100 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.










